Manuel van der Avoird - Spiritueel Therapeut
Manuel van der Avoird
Spiritueel Therapeut


Home   ·   Contact   ·   Artikelen

De voordelen van meditatie


Meditatie is de eeuwenoude oefening dat gebruikt wordt om de (denk)geest te kalmeren en de eigen vibratie te verhogen waarbij men zich verbindt en afstemt op de energieën van de hogere dimensies. Hiermee kun je meer tot jezelf komen en meer innerlijke rust en helderheid in jezelf verkrijgen. In andere woorden, het is bevordelijk voor zowel lichaam als geest.

Het is neurowetenschappelijk bewezen dat men door het beoefenen van meditatie steeds meer controle krijgt over de eigen hersen- en gedachteprocessen. Verschillende studies hebben bewezen dat meditatie de gezondheid en ontwikkeling van de hersenen verbeterd. Iedereen kan het doen, en kan tevens zeer heilzaam zijn voor mensen die depressief zijn of lijden aan een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Na meditatie kan men zich energieker en meer in balans voelen dan voorheen en meer innerlijke vrede ervaren.


meditatieDoor regelmatige beoefening zal men tijdens de meditatie de frequentie van de hersenen (hersengolven) kunnen verlagen naar een gekalmeerde staat dat men de “alfa-staat” noemt (op de frequentie van ongeveer 8 tot 13 Hz) waarbij men ontspannen en kalm is. Wanneer de (denk)geest rustig en kalm is heeft men een zuiverder en directer contact met het onderbewustzijn, waardoor men ook ontvankelijker is voor ingevingen vanuit de geestelijke wereld, zoals van gidsen en engelen. Als men zich tijdens meditatie op een bepaald onderwerp of een bepaalde vraag richt, kan men zich mogelijk gewaar worden van nieuwe inzichten antwoorden in de vorm van bijvoorbeeld: beelden (in het oog van de geest), innerlijke geluiden of gevoelens.


In het artikel: “Alles is energie”, werd al uitgelegd dat gedachtes ook vormen zijn van energie. In feite benodigen gedachtes en emoties veel energie, en gewoonlijk denken mensen altijd wel ergens aan. Normaliter wordt veel van deze energie besteed aan gedachteprocessen. Als je je geest helder maakt en je minder denkt, wordt het mogelijk om de goddelijke/kosmische energie binnen in je lichaam op te bouwen dat langzaam maar zeker in jezelf opgeladen wordt, en je stemt jezelf daarbij ook af op de hogere trilling van deze kosmische energie. Het is meetbaar dat de lichaamstemperatuur van de beoefenaar ietwat stijgt tijdens meditatie.


Het belangrijkste aandachtspunt hierbij is dat je jezelf leert open te stellen ("overgave") aan de "hogere" helende, inspirerende en bekrachtigende stroom van de Bron van al het leven. Ieder levend wezen ontvangt namelijk al onvoorwaardelijk de stroom van kosmische energie afkomstig van de Bron, dat mensen en dieren via de adem en door de chakra's ontvangen, maar men kan deze energiestroom veel beter en zuiverder ontvangen als men zich ontspant en zich door middel van meditatie hier verder voor openstelt. (Zie ook het artikel: “Chakra's en energetische blokkades”.)

Tijdens meditatie dien je op een rustig plekje te gaan zitten waar je je op je gemakt voelt en niet wordt gestoord. Vervolgens sluit je je ogen en richt je je aandacht naar binnen, naar je innerlijke wereld, je ziel. Probeer hierbij te ontspannen en je gedachten tot rust te brengen en concentreer je slechts op je ademhaling. Zorg dat je zowel je lichaam als je geest zo goed mogelijk ontspant en dat je goed doorademt door je buik; Neem de tijd om goed in en uit te ademen. Maak je geest zo helder mogelijk te en probeer geen of zo weinig mogelijk gedachtes te hebben. Wees niet ontmoedigd als er toch (vele) gedachtes in je opkomen, want meditatie is tevens effectief om gedachtes te verwerken als de geest niet helemaal helder is. Als je wat meer ervaring hebt en je je van binnen rustig en in balans voelt kun je in plaats van je innerlijke wereld zo ook je aandacht op de kosmos richten.


Om een goede energetische doorstroom door je lichaam te krijgen dien je tijdens meditatie het energetisch circuit (het netwerk van meridianen) bij je handen afsluiten, zodat de energie zich opbouwt en dus niet wegstroomt. Dit doet men door de wijsvinger en duim van beide handen tegen elkaar te houden met de open handpalmen naar boven gericht, of door de vingers en duimen van beide handen tegen elkaar te houden. Op deze manier kunnen ook de voetzolen bij, of tegen elkaar worden gehouden. Je kan op iedere manier gaan zitten als je wilt, zolang het maar comfortabel voelt, je enkels niet kruist en rechtop zit met een zo goed als rechte rug. Er zijn vele technieken die er voor ontworpen zijn om voor een langere tijd comfortabel te blijven zitten. Als je zo'n techniek wilt gebruiken, kies dan degene waarbij je je ontspannen en comfortabel voelt, zoals bijvoorbeeld op de grond, op bed, of in een stoel.



Terug naar het artikelenoverzicht

Terug naar boven

 


Geen enkele tekst op deze website mag zonder toestemming elders gebruikt worden zonder uitdrukkelijk geschreven toestemming van de auteur.
Voor vragen en feedback kunt u een .